Reis door het Lichaam
voor kinderen van 4 t/m 8 jaar
8 lessen van ieder 75 minuten
Reis door het Lichaam is het educatieve programma dat kinderen in de leeftijd van 4 t/m 8 jaar spelenderwijs leert luisteren naar hun lichaam. De kinderen gaan in 8 lessen op verkenningstocht door hun lichaam.
De lessen zijn opgebouwd uit korte, vaste onderdelen. Elke les focust op een lichaamsdeel, in de laatste les staat het hele lichaam als eenheid centraal. De kinderen beginnen met het bekijken en verkennen van een lichaamsdeel. Daarna gaan ze het bewegen (d.m.v. spelletjes, dans, oefeningen). Vervolgens gaan ze met gesloten ogen met hun aandacht naar het lichaamsdeel (dromen). De kinderen sluiten de les af met het tekenen en inkleuren van het behandelde lichaamsdeel.
Wat brengt het jouw kind?
Kinderen kunnen door de lessen Reis door het Lichaam gezondere keuzes maken doordat ze meer lichaamsbewustzijn ontwikkelen. Ze ontdekken spelenderwijs hun lichaam en leren tussendoor te reflecteren: Wat heb ik net gevoeld?
Zelfbewustzijn en eigenwaarde nemen toe. Door hen bewegingen te laten verzinnen met elk lichaamsdeel stimuleren de lessen ook hun creativiteit.
Waarom is dit belangrijk? In deze tijd staat nog vooral het hoofd centraal. Cognitieve kennis wordt het meest gewaardeerd en onze cultuur is prestatiegericht. Kinderen krijgen iedere dag een enorme hoeveelheid prikkels van buitenaf te verwerken en er worden hoge eisen aan ze gesteld. Hierdoor leren kinderen vaak onvoldoende naar hun lichaam te luisteren, bijvoorbeeld bij het maken van keuzes. Ook voelen ze het niet, of pas heel laat, als er iemand over hun grenzen gaat.
Ik geef deze lessen aan groepjes kinderen (6 – 12 kinderen), bijvoorbeeld op basisscholen*, zowel onder, als na schooltijd in Den Haag en Rijswijk.
Lessen in buurtcentra en BSO’s zijn ook mogelijk. Particulieren kunnen mij ook inhuren.
Eventueel zijn de lessen in te korten tot 60 minuten.
Daarnaast is het mogelijk om losse (kennismakings-)workshops te boeken.
Interesse? Laat het me weten, dan neem ik contact op om de mogelijkheden te bespreken.
* SLO Kerndoelen die de methode beslaat:
– Oriëntatie op jezelf en de wereld (34, 41)
– Kunstzinnige oriëntatie (54, 55)
– Bewegingsonderwijs (57, 58)
Meer info over het programma en Esther Arends, de ontwerper ervan: https://www.reisdoorhetlichaam.nl/
Of download de folder